Virtual Reality skal involvere Kulturmødet på Mors’ deltagere i kunst og kultur

Pressemeddelelse 7. jul. 2016

Hent pressefotos via Flickr > 

De besøgende børn og voksne til Kulturmødet på Mors den 25.- 27. august vil stifte bekendtskab med én af 2016’s største tendenser - nemlig virtual reality. Virtual realitys formål er at skabe fantastiske visuelle oplevelser via animationer, der forudsætter en høj grad af interaktion med brugerne. Kulturmødet vil i samarbejde med flere aktører opstille udstyr og rum fire-fem steder, hvor folk kan opleve og bevæge sig rundt med virtual reality.  Hvad sker der, når alle oplevelser er til rådighed for os igennem en brille.

Historien om Danmark

DR er én af de partnere, der inddrager virtual reality til dette års Kulturmøde. Her vil gæsterne få mulighed for at få virtual reality-briller på, så de kan opleve 360 graders optagelser af ”Historien om Danmark”. Med brillerne på kan gæsterne for eksempel opleve Danmarks befrielse på nært hold. Det vil føles som at stå i midten af historien selv.

Desuden vil der blive stillet et par cardboard-briller på højkant i DR teltet. Man deltager ved at filme et historisk klip og ligge det op på kulturarv.dk/dinfilm. Gæsterne kan også opleve danmarkshistorien med DR arkivs retrotelefoner, hvor der kan lyttes til autentiske forhistoriske beretninger om Danmark. 

DR bidrager også i samarbejde med KUNSTEN med en afdeling af DM i virtual reality.

Skab kunstværker til Kulturmødet

The Animation Workshop vil sørge for, at Kulturmødets gæster kan være medskabere af kunstværker via virtual reality.

Kunstneren Cecilie Waagner Falkenstrøm vil desuden skabe et interaktivt eksperimentarium, hvor ens kulturelle drømme vil blive indfriet. I eksperimentariet skal sanserne pirres, så nye kulturelle oplevelser kan forekomme, da det interaktive rum forvandles alt efter, hvilke valg publikum tager sig undervejs i deres kulturelle rejse.

Børnene vil også få mulighed for at prøve denne nye teknologi. På den sejlende udstillings- og læringsplatform M/S Bibiana kan børnene arbejde som arkitekter, hvor de visualiserer og tegner fantasifulde rum i et virtual reality-studie. Under besøget går børnene på opdagelse og udvikler fantasifulde rum på havnen og i havet. Derudover vil besøgende også få mulighed for at se børnenes modelbygninger og på den måde gå på opdagelse i børnenes arkitekturtegninger. 

Endelig viser virksomheden SOMATIC det nyeste inden for Virtual reality til brug for virksomheder m.v., men der gives også mulighed for, at deltagerne kan teste nye VR-spil.

Læs, hvordan Kulturmødet bliver omgivet af kunst.